Kombardo!
Allt det praktiska
Allmänna affärsvillkor
Följande Allmänna Affärsvillkor gäller för köp hos KOMBARDO EXPRESSEN.
De Allmänna Affärsvillkoren är uppdaterade och gäller från den 19 november 2024.
Dessa Allmänna Affärsvillkor gäller för köp av resor och transport av passagerare med busslinjen KOMBARDO EXPRESSEN.
Alla KOMBARDO EXPRESSENs rutter trafikeras av MOLSLINJEN A/S, Færgevej 7A, 8000 Aarhus C, CVR-nummer: 17881248.
3.1.1 Med 'Passager' förstås varje fysisk person som transporteras eller ska transporteras med buss enligt avtal med Herning Turistfart ApS.
3.2 Med 'Resegods' förstås föremål som transporteras i samband med ett avtal om passagerartransport. Resegods kan delas upp i 6 kategorier:
3.2.1 Med 'Handbagage' förstås det resegods som en passagerare har i sin vård och tar med sig in i bussen.
3.2.2 Med 'Bagage' förstås det resegods som en passagerare har i sin vård i bussens lastutrymme, såsom en vanlig resväska på cirka 20 kg och liknande i samma storlek.
3.2.3 Med 'Barnvagn' förstås den eller de barnvagnar som en passagerare tar med sig i bussens lastutrymme.
3.2.4 Med 'Cykel' förstås den eller de cyklar som en passagerare tar med sig i eller på bussen. El-cyklar och cykelkärror tas inte med.
3.2.5 Med 'Värdesaker' avses bland annat pengar, värdepapper, silver, guld, klockor, juveler, smycken och konstföremål.
3.2.6 Med 'Övrigt resegods' förstås det som faller utanför definitionen i punkt 3.2.1, 3.2.2, 3.2.3, 3.2.4 och 3.2.5.
4.1 Dessa Allmänna Affärsvillkor gäller för varje avtal om transport med KOMBARDO EXPRESSEN, oavsett om ett dokument om avtalet utfärdas eller ej. Därtill gäller de aktuella transportbestämmelserna som kan ses på KOMBARDO EXPRESSENs webbplats.
4.2 Herning Turist ApS kan inte hållas ansvarigt för förluster, vare sig direkt eller indirekt, inklusive förlust av intäkter utöver vad tvingande lagstiftning föreskriver.
4.3 Herning Turist ApS begränsar sitt ansvar så långt som möjligt enligt lagens regler.
4.4 Om inte tvingande lagstiftning föreskriver annat forum, ska alla tvister med Herning Turist ApS avgöras vid Herning Turist ApS hemort.
4.5 Köp av reservation garanterar inte transport, utan anses endast som en förfrågan om ledig kapacitet på den aktuella avgången.
4.6 Reservationer raderas automatiskt om passageraren inte har checkat in hos busschauffören på den aktuella avgången inom tidsfristen för den specifika biljettypen. Dessa tidsfrister framgår vid köp av biljetten samt på KOMBARDO EXPRESSENs webbplats.
4.7 Avgångstider som anges av Herning Turist ApS anses vara ungefärliga, och Herning Turist ApS garanterar därför inte att dessa hålls. Herning Turist ApS tar inget ansvar för oregelbundenheter i driften eller för anslutningar till tåg, bussar och andra transportmedel.
4.8 Herning Turist ApS förbehåller sig rätten att ta ut en extra avgift om passageraren går ombord på bussen utan betalning eller med en felaktig biljett.
4.9 Herning Turist ApS förbehåller sig rätten att höja biljettpriser och passageraravgifter utan föregående varsel. Detta gäller även om en reservation har gjorts.
4.10 Herning Turist ApS förbehåller sig rätten att ta ut en avgift för betalning med betalningskort.
4.11 Patientresor: KOMBARDO EXPRESSEN ansvarar för driften och transporten för Patientresor vid Bornholms Hospital, när du som boende på Bornholm är remitterad till undersökning eller behandling på ett större sjukhus på Själland. Om du är berättigad till att resa som patient, ska din resa bokas genom Patientresor vid Bornholms Hospital. Alla förfrågningar angående ändringar, avbokningar m.m. ska därför hanteras av Patientresor vid Bornholms Hospital. Som patientresenär med KOMBARDO EXPRESSEN får du gratis förtäring i form av lätt frukost på utresan och en smörgås på hemresan. Som patientresenär kan du vara berättigad att ta med en medresenär på resan. Om detta är fallet, ska din medresenärs resa också bokas av Patientresor på Bornholms Hospital. Om du inte är berättigad att ta med en medresenär enligt sjukhusets anvisningar, har ni möjlighet att själva boka en Plus-biljett hos KOMBARDO EXPRESSEN.
5.1 Det finns ingen ångerrätt för avtal om persontransport, enligt konsumentavtalslagens § 1, stycke 4, punkt 4.
5.2 Om biljettypen tillåter det, kan en biljett ändras till en annan avgång på samma sträcka inom giltighetstiden. Exempelvis kan en biljett från Aarhus till Köpenhamn ändras till en annan avgång från Aarhus till Köpenhamn.
5.3 Lågprisbiljett är giltig i upp till 1 månad från det ursprungliga avresedatumet och kan ändras mot en avgift fram till 45 minuter före den beställda avgångstiden. Lågprisbiljetten kan inte återbetalas, varken helt eller delvis. Det finns ett begränsat antal lågprisbiljetter tillgängliga för olika avgångar, och dessa säljs enligt först till kvarn-principen. Herning Turist ApS förbehåller sig rätten att ta ut en expeditionsavgift på 39 kr för ändring av biljetten. Om den nya biljetten kostar mer än den ursprungliga, betalas differensen. Det är inte möjligt att få tillbaka någon negativ differens.
5.4 Plus-biljett är giltig i upp till 1 månad från det ursprungliga avresedatumet och kan ändras fram till 45 minuter före den beställda avgångstiden utan avgift. Plus-biljetten kan återbetalas utan avgift. I Plus-biljetten ingår förtäring ombord på Bornholmslinjens färjor i form av en lätt frukost på morgonavgångar samt en smörgås på eftermiddagsavgångar.
5.5 Köpta tilläggstjänster, t.ex. extra bagage, särskilda platser eller transport av cyklar, kan inte återbetalas. Om du ändrar din biljett till en annan avgång med högre pris, kommer beloppet för de redan köpta tilläggstjänsterna att ingå som en del av betalningen för den nya biljetten.
6.1 Herning Turist ApS är ansvarsfri för tiden innan passageraren går ombord på bussen och efter att passageraren har lämnat bussen.
6.2 KOMBARDO EXPRESSEN trafikerar MOLSLINJEN A/S:s snabbfärjor. Under särskilda omständigheter förbehåller sig Herning Turist ApS dock rätten att utan förvarning ändra rutten och köra via Fyn.
6.3 Herning Turist ApS är i inget fall ansvarig för levande djur som transporteras som resegods.
6.4 Herning Turist ApS ansvarar inte för förlust av värdesaker.
6.5 Herning Turist ApS är enbart skyldig att ersätta förlust som orsakas av att resegods går förlorat eller skadas på grund av en händelse under transporten, förutsatt att förlusten eller skadan orsakats av fel eller försummelse från Herning Turist ApS eller någon som Herning Turist ApS ansvarar för.
6.6 En sammanfattning av passagerarnas rättigheter vid händelser under transport med Herning Turist ApS framgår av Bilaga A till dessa affärsvillkor och kan även hittas på www.kombardoexpressen.dk
6.7 Herning Turist ApS är enbart skyldig att ersätta förlust eller skada som orsakats av försening vid transporten av passagerare eller transport eller utlämning av resegods vid fel eller försummelse av Herning Turist ApS.
6.8 Herning Turist ApS har rätt att låta transporten eller en del av den utföras av ett annat bussbolag. Om en viss del av resan ska utföras av ett annat bussbolag, är Herning Turist ApS ansvarsfri för förlust, skada eller försening som inträffar under den del av resan som utförs av det andra bussbolaget.
7.1 Cyklar och annat gods som transporteras med bussen kan bli smutsiga och få små repor under transporten. Transporten av dessa varor sker på passagerarens ansvar, och Herning Turist ApS tar inget ansvar för detta.
8.1 För att kunna reservera eller betala en biljett hos Herning Turist ApS via webbplatsen eller appen måste du registrera följande personuppgifter: namn, telefonnummer, postnummer och e-postadress.
8.2 Om du efterfrågar borttappade föremål eller beställer material eller liknande från KOMBARDO EXPRESSENs webbplats för postleverans, registreras även: namn, land, adress och stad.
8.3 Uppgifterna överförs och lagras inte krypterade. Som registrerad hos Herning Turist ApS har du alltid rätt att invända mot registreringen och har rätt att få insyn i vilka uppgifter som lagras. Förfrågningar om detta kan göras till Herning Turist ApS via e-post: kombardo@kombardoexpressen.dk.
8.4 Personuppgifterna registreras hos Herning Turist ApS och lagras i upp till 5 år, därefter raderas uppgifterna, om inte ett aktivt kundförhållande fortfarande existerar efter denna period, där det kan vara i kundens intresse att Herning Turist ApS känner till och använder dessa uppgifter, eller om kunden har gett sitt samtycke till att uppgifterna lagras längre. Herning Turist ApS lagrar inte kunduppgifter krypterade. Backup av innehållet på servrarna, inklusive eventuella personuppgifter, lagras i upp till 5 år, eller längre om lagstiftningen kräver det. Lagring sker hos Herning Turist ApS’ hosting- och databehandlingspartners. Alla uppgifter är konfidentiella och tillhör Herning Turist ApS.
8.5 Herning Turist ApS samlar in uppgifterna för att bland annat kunna:
- Skicka biljettbokningen till din e-postadress.
- Göra eventuella efterföljande ändringar i biljettbokningen.
- Skicka SMS eller push-meddelanden, bland annat gällande eventuella avgångsändringar och inställningar.
- Leverera beställt material.
- Skicka borttappade föremål.
8.6 Herning Turist ApS skickar e-post med marknadsföring relaterad till ditt köp och liknande produkter enligt marknadsföringslagen §10 st. 2, inklusive bland annat e-post med information om färjan och resan, e-post med möjlighet att ändra biljetten, e-post med information om rabatterbjudanden med turkort samt e-post om kundnöjdhet. Du kan när som helst avregistrera dig från dessa e-postmeddelanden via länken längst ner i de skickade e-postmeddelandena, eller skriva till oss på kombardo@kombardoexpressen.dk om du inte vill ta emot dessa e-postmeddelanden, med uppgift om ditt biljettnummer och den använda e-postadressen vid köpet.
8.7 Herning Turist ApS utför automatiserad behandling av kund-, köp- och resedata samt profilering av kunder för att kunna rikta erbjudanden och kommunikation på bästa möjliga sätt till varje kund.
8.8 Följande grupper av anställda har tillgång till de registrerade uppgifterna: administration och bokföring. Herning Turist ApS’ servrar och statistiksystem hanteras av Herning Turist ApS’ IT-leverantörer och kommersiella partners, inklusive Molslinjen A/S.
På www.kombardoexpressen.se och via Kombardo Expressens app samlar vi in information om ditt besök på webbplatsen och i appen. Detta gör vi för att kunna optimera webbplatsen och appen, och data analyseras bland annat för att rikta marknadsföring. Informationen kan inte kopplas till dig som person, utan endast till den dator du har besökt webbplatsen från eller den telefon/tablett du har använt för att komma åt appen. Insamlingen sker via cookies. Du kan läsa mer om cookies nedan. Du bör vara uppmärksam på att genom att besöka...
9.1 Vad är cookies och hur används de?
Cookies är en standardteknologi som nästan alla webbplatser använder. En cookie är en liten textfil som placeras i din webbläsares minne. Den gör bland annat att vi kan hålla reda på din biljettbeställning. Dessutom ger den oss statistik som vi använder för att förbättra vår webbplats för våra användare. De flesta webbläsare (t.ex. Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari osv.) är inställda på att automatiskt acceptera cookies, men du har själv möjlighet att ändra inställningarna så att cookies inte accepteras. Om du gör detta innebär det dock att många webbplatser, inklusive www.kombardoexpressen.se, inte kommer att fungera optimalt. Cookies är inte program som körs på din dator, utan små textfiler som skickas till och från din dator. Cookies är därför varken spyware eller virus och är inte skadliga för din dator. När det gäller cookies görs en åtskillnad mellan cookies som försvinner när du stänger din webbläsare (sessionscookies) och cookies som sparas på din dator (permanenta cookies). Permanenta cookies tas bort efter en viss period/tidsintervall. Dessutom görs en åtskillnad mellan om cookien har www.kombardoexpressen.se som avsändare (första parts-cookie) eller om den har skickats från en av våra partners — vanligtvis vårt mediabyrå. I så fall är det en tredje parts-cookie.
9.2 Översikt över cookies på www.kombardoexpressen.se
- QuotedTicketsKey: En cookie som sätts i samband med en beställning. Syftet med denna cookie är att vi ska kunna hämta de priser som kunden först erbjöds. Detta innebär att det pris kunden först fick se alltid är det pris som de kommer att få när de kommer till betalningsfönstret. Cookien är en första parts-cookie och en permanent cookie som tas bort efter 15 minuter.
- ARRAffinity: Används av Azure, där webbplatsen är hostad. Azure använder cookien för att ta reda på om webbplatsen ska skalas (om en större maskin behövs). Cookien är en första parts-cookie och tas bort så snart webbläsaren stängs.
- ASP.NET_SessionId, LB och AWSSELB sätts i samband med betalning. De tas bort så snart webbläsaren stängs eller betalningen går igenom. Cookien är en tredje parts-cookie.
- Online Marketing Cookies: Kombardo Expressen använder annonsering på internet och här används cookies så att Kombardo Expressen och vårt mediabyrå kan räkna antalet klick, besök och effekten av annonsering på internet. Kombardo Expressen använder tekniska lösningar som Adform och Google Remarketing. Denna lösning sätter en anonym cookie vid besök på utvalda sidor på Kombardo Expressens webbplats och när Kombardo Expressens annonser på internet visas eller klickas på. All data som sparas är anonym. De Adform-cookies som sätts har följande namn och utgångstid:
- uid: En permanent cookie som löper ut efter 2 månader.
- cid: En permanent cookie som löper ut efter 2 månader.
- Token: En sessionsspecifik cookie.
- _ga: En permanent cookie som löper ut efter 2 år.
- _gid: En permanent cookie som löper ut efter 24 timmar.
- _gat: En permanent cookie som löper ut efter 10 minuter.
- DV: En permanent cookie som löper ut efter 1 dag.
- fr: En permanent cookie som löper ut efter 3 månader.
- CONTENT: En permanent cookie och tas inte bort.
- NID: En permanent cookie som tas bort efter 1 år och 5 månader. Alla Adform och Google remarketing cookies är tredje parts-cookies.
- Webbanalys-cookies: För att kontinuerligt förbättra Kombardo Expressens webbplats samlas anonym statistik in via webbanalysverktyget Google Analytics. Syftet med dessa cookies är att räkna antalet besök från olika webbläsare eller datorer. Google Analytics sparar också cookies med information om trafikens källa till ett besök och hur användaren har navigerat på www.kombardoexpressen.se. Alla cookies som Google Analytics sparar är anonyma och har ett slumpmässigt genererat användarnummer. Alla Google Analytics-cookies har ett namn som innehåller 'UTM' och är tredje parts-cookies. Du kan se den fullständiga beskrivningen av Google Analytics-cookies här (på engelska). Du kan välja att avstå från användningen av Google Analytics-cookies här (på engelska).
9.3 Avval av cookies
Du kan välja att avstå från cookies, men detta innebär att många webbplatser, inklusive www.kombardoexpressen.se, inte kommer att fungera optimalt. Om du vill avstå från cookies kan du hitta information om hur du gör detta via denna sida: http://minecookies.org/cookiehandtering.
9.1 Loggstatistik används på www.kombardoexpressen.se och innebär att ett statistiksystem samlar in information som kan ge en statistisk bild av hur många besökare en webbplats eller app har haft, var de kommer ifrån, på vilken del av appen eller webbplatsen de lämnar och mer. På www.kombardoexpressen.se används loggstatistik för att optimera webbplatsen och dess funktionalitet samt för att skapa ökad användarvänlighet.
9.2 Herning Turist ApS och MOLSLINJEN A/S har upphovsrätt till allt material som publiceras på webbplatsen eller i appen. Materialet får inte distribueras eller reproduceras utan tillstånd. Länkar till information på webbplatsen får göras fritt. Så kallade "djupa länkar" är också tillåtna, kontakta gärna kombardo@kombardoexpressen.dk för direkta länkar.
9.3 Herning Turist ApS förbehåller sig rätten att göra ändringar i informationen och eventuella fel på webbplatsen eller i appen. Informationen på webbplatsen och i appen uppdateras löpande, men fel kan förekomma. Herning Turist ApS ansvarar inte för direkta eller indirekta förluster som uppstår till följd av användning av informationen på webbplatsen eller i appen. Länkar till tredjepartsservrar är utan ansvar för Herning Turist ApS, och innehållet på tredjepartsservrar är också utan ansvar för Herning Turist ApS. Nedladdning av dokument från KOMBARDO EXPRESSENs webbplats sker på användarens egen risk.
9.4 Genom att använda denna webbplats accepterar användaren villkoren i detta dokument. Innehållet uppdateras vid behov så att användaren alltid vet vilken information Herning Turist ApS samlar in och varför. Herning Turist ApS förbehåller sig rätten att när som helst ändra, lägga till eller ta bort delar av dokumentet. Besök därför dessa sidor och kontrollera om något har ändrats. Om användaren fortsätter att använda KOMBARDO EXPRESSENs webbplats eller app efter att ändringar har gjorts, godkänner användaren dessa ändringar. Genom att beställa eller betala en biljett via www.kombardoexpressen.dk eller via appen accepterar användaren också att Herning Turist ApS använder personuppgifter enligt de uppgifter som Herning Turist ApS har gett i detta dokument. Herning Turist ApS följer personuppgiftslagen.
10.1 Om du vill klaga på ditt köp, ska du kontakta Herning Turist ApS på kombardo@kombardoexpressen.dk. Om vi inte lyckas hitta en lösning, kan du lämna in en klaga till Konkurrens- och Konsumentstyrelsens Center för Klagolösning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk.
10.2 Du kan också använda EU-kommissionens online klagomålsportal, vilket huvudsakligen är relevant om du är konsument bosatt utanför Danmark. Du hittar klagomålsportalen här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Vid inlämning av en klaga ska du ange vår e-postadress kombardo@kombardoexpressen.dk.
10.3 Rätten att klaga upphör efter 180 dagar, då en del av de uppgifter vi använder för att behandla din klaga raderas efter denna period.
Förordning (EU) nr. 181/2011 fastställer ett minimikrav på rättigheter för passagerare som reser med buss inom Europeiska Unionen.
Rättigheterna, som liknar de rättigheter som flyg-, tåg- och sjöfartspassagerare har, omfattar bland annat:
- Rätt till lika behandling oavsett nationalitet när det gäller priser och andra transportvillkor.
- Icke-diskriminerande behandling av personer med funktionsnedsättning och rörelsehinder, särskilt gratis assistans vid utpekade bussterminaler och ombord på bussen samt rätt till ekonomisk ersättning vid förlust eller skada på hjälpmedel.
- Tillräcklig och tillgänglig information till alla passagerare under deras resa samt tillgång till allmän information om deras rättigheter vid bussterminaler och på internet.
- Rätt till återbetalning av hela biljettpriset eller ombokning av resan vid överbokning, inställd resa eller försening på mer än 2 timmar från den förväntade avgångstiden (gäller endast vid resor med en restid på mer än 250 km).
- Rätt till ersättning motsvarande 50 % av biljettpriset utöver återbetalning av hela biljettpriset när bussbolaget inte erbjuder passageraren valet mellan återbetalning eller ombokning (gäller vid överbokning, inställd resa eller försening på mer än 2 timmar från den förväntade avgångstiden för resor med en restid på mer än 250 km).
- Rätt till lämplig assistans (t.ex. snacks, måltider, förfriskningar och, när det är nödvändigt, logi) vid inställd resa eller försening på mer än 90 minuter (gäller endast vid resor med en restid på mer än 3 timmar och en restid på mer än 250 km).
- Rätt till ersättning vid trafikolyckor som orsakar dödsfall, personskada, förlust eller skada på bagage.
- Ett obligatoriskt klagomålssystem som bussbolagen ska ställa till alla passagerares förfogande. I praktiken ska du kontakta oss via e-post på kombardo@kombardoexpressen.dk.
- Upprättande av oberoende organ i alla EU-medlemsstater med befogenhet att genomdriva förordningen och eventuellt ålägga böter.
Transportvillkor
Transport med KOMBARDO EXPRESSEN sker enligt de Allmänna Affärsvillkoren som kan läsas på www.kombardoexpressen.se. Utöver detta gäller dessa Transportvillkor för din resa med bussen.
Dessa Transportvillkor gäller från och med den 26 mars 2018.
Den resande ska vid påstigning vara i besittning av biljett eller annan giltig resehandling. Biljett ska köpas i förväg och förvaras under resan. Biljetterna är giltiga för den valda avgången. Bussbolaget förbehåller sig rätten att ta ut en kontrollavgift om man stiger på bussen utan giltig resehandling. Om man har förlagt eller tappat bort sin biljett måste en ny biljett köpas. Om man senare lämnar in den borttappade biljetten kan den senaste köpta biljetten återbetalas genom att kontakta oss via e-post på kombardo@kombardoexpressen.dk.
Resenärer med bussen är alltid skyldiga att följa bussförarens anvisningar. Skador på bussens eller färjans inredning och andras egendom kan medföra krav på ersättning. Berusade och påverkade personer kan nekas befordran, även om de innehar en giltig biljett. Barn som reser ensamma med bussen måste vara minst 13 år gamla. Barn under 13 år kan resa tillsammans med en person som är minst 16 år gammal. Resenärer får inte utan bussbolagets tillstånd erbjuda varor till försäljning, dela ut trycksaker, reklam, varuprover, anordna insamlingar eller liknande ombord på bussen.
Ledarhundar och andra servicehundar får tas med gratis, men utöver detta är det inte tillåtet att ta med djur på KOMBARDO EXPRESSEN. Rökning är inte tillåten någonstans i eller vid bussen.
Vid transport av sjuka kan bussbolaget kräva läkarintyg samt att den sjuka personen åtföljs under resan. Bussbolaget åtar sig inte att hjälpa sjuka resenärer på eller av bussen, om inte sjukdomen har uppstått under resan.
Värdesaker som glömts ombord på KOMBARDO EXPRESSEN lämnas till Polisens hittegodsavdelning.
Glömd medicin överlämnas till Polisens hittegodsavdelning eller förvaras för destruktion på apotek så snabbt som möjligt.
Övriga hittegods förvaras hos MOLSLINJENs driftkontor, Färjeväg 7A, 8000 Århus i upp till sju dagar, varefter det destrueras eller överlämnas till allmännyttiga eller välgörande ändamål.
Hittegods kan eftersökas på kombardoexpressen.dk.
Reklamationer angående transporten ska riktas till bussbolagets kundtjänst via e-post på kombardo@kombardoexpressen.dk.
Skulle det uppstå en skada på personer eller bagage ska du kontakta chauffören när bussen kommer fram till slutdestinationen och innan du lämnar KOMBARDO EXPRESSEN. Därefter kan skadan anmälas genom att fylla i detta formulär.